Polityka energetyczna Polski do 2030 roku
Początek polskich planów związanych z energetyką jądrową zawiera się w dokumencie Polityka energetyczna Polski do 2030 roku (PEP 2030). Dokument ten zawiera plany dotyczące całej energetyki, ale zawiera również fragmenty dotyczące bezpośrednio sektora energetyki jądrowej. W planach znajdują się informacje o dywersyfikacji nośników energii pierwotnej i technologii wytwarzania energii w tym technologii jądrowej. Plan zawierał również bardziej sprecyzowane cele jak wybudowanie 2 elektrowni jądrowych po 2020 roku. Bezpośrednio z tego dokumentu wynikał później wdrożony Program Polskiej Energetyki Jądrowej.
Program Polskiej Energetyki Jądrowej
Program Polskiej Energetyki Jądrowej jest pierwszym kompleksowym dokumentem odnoszącym się do energetyki jądrowej w Polsce. Przedstawia zakres i strukturę organizacji działań, jakie należy podjąć, aby wdrożyć energetykę jądrową, zapewnić bezpieczną i efektywną eksploatację obiektów energetyki jądrowej, ich likwidację po zakończeniu okresu eksploatacji oraz zapewnić bezpieczeństwo postępowania z wypalonym paliwem jądrowym i odpadami promieniotwórczymi. Dla wdrożenia energetyki jądrowej w Polsce konieczna będzie budowa prawie całej infrastruktury technicznej niezbędnej dla rozwoju i funkcjonowania energetyki jądrowej (prawnej, organizacyjnej, instytucjonalnej, zaplecza naukowo-badawczego, systemu szkolenia kadr).
PPEJ określa zakres i strukturę organizacji działań niezbędnych do wdrożenia energetyki jądrowej. Okres obowiązywania Programu określa się na lata 2011-2030. Koszty realizacji Programu zostały oszacowane do końca realizacji l głównego etapu – uruchomienia pierwszej elektrowni jądrowej. Przewiduje się przeprowadzanie aktualizacji Programu co 4 lata, co pozwoli także na weryfikację danych o kosztach potrzebnych do jego realizacji.
Celem głównym Programu jest wdrożenie w Polsce energetyki jądrowej, co przyczyni się do zapewnienia dostaw odpowiedniej ilości energii elektrycznej po rozsądnych cenach przy równoczesnym zachowaniu wymagań ochrony środowiska. Cel ten realizowany będzie za pomocą szeregu działań opisanych w Programie.
Harmonogram
- 2010 r. – opracowanie przez Ministerstwo Gospodarki projektu PPEJ i wykonanie przez MG prognozy oddziaływania na środowisko, przeprowadzenie konsultacji społecznych projektu PPEJ z ok. 100 podmiotami krajowymi
- 30 grudnia 2010 roku – 31 marca 2011 roku – formalne konsultacje społeczne prognozy oddziaływania na środowisko projektu (otrzymano uwagi ok. 300 instytucji w kraju)
- 18 lipca 2011 – rozpoczęcie konsultacji transgranicznych Prognozy i Programu z Litwą, Szwecją, Danią, Niemcami, Austrią, Czechami, Słowacją i Finlandią. Polska przekazała zainteresowanym państwom przetłumaczoną część dokumentu i prognozy oddziaływania na środowisko umożliwiające ocenę potencjalnych oddziaływań
- Lipiec – grudzień 2012 r. – spotkania na poziomie eksperckim ze Słowacją, Austrią, Niemcami
i Danią. - Maj 2013 r. – formalne zakończenie procesu konsultacji transgranicznych podpisaniem protokołu z konsultacji z Austrią
- 3 lipca 2013 r. – skierowanie projektu PPEJ pod obrady Międzyresortowego Zespołu
ds. Realizacji Polityki Energetycznej Polski do roku 2030 - 9 lipca 2013 r. – omówienie projektu PPEJ na posiedzeniu Zespołu
- 17 lipca – 20 sierpnia 2013 r. – uzgodnienia projektu PPEJ z jego członkami
- 11 października 2013 r. – kierownictwo Ministerstwa Gospodarki przyjęło projekt Programu Polskiej Energetyki Jądrowej
- 9 stycznia 2014 r. – projekt PPEJ został przyjęty przez Komitet Stały Rady Ministrów
Główne podmioty
- W realizację PPEJ są zaangażowane trzy główne podmioty:
- Ministerstwo Gospodarki jako promotor – zajmuje się koordynacją i promocją projektu PPEJ oraz wykorzystaniem energii jądrowej na potrzeby społeczno-gospodarcze kraju
- PGE jako inwestor – zapewnia organizację środków finansowych na budowę elektrowni jądrowej oraz organizację budowy i eksploatacji obiektu
- Państwowa Agencja Atomistyki jako regulator – sprawuje nadzór nad bezpieczeństwem obiektów jądrowych i działalnością w nich prowadzoną, prowadzi kontrolę i ocenę bezpieczeństwa, wydaje zezwolenia i ewentualne sankcje
Pełnomocnika Rządu ds. Polskiej Energetyki Jądrowej
Zadania Pełnomocnika określone w Uchwale Rady Ministrów z dn. 13 stycznia 2009 r. w sprawie działań podejmowanych w zakresie rozwoju energetyki jądrowej:
- Przygotowanie i przedstawienie Radzie Ministrów projektu Programu polskiej energetyki jądrowej (PEJ), który określać będzie liczbę, wielkość i możliwe lokalizacje elektrowni jądrowych.
- Współpraca z Polską Grupą Energetyczną S.A. przy opracowywaniu i wdrażaniu programu (PEJ).
Ponadto, w świetle Zarządzenia Ministra Gospodarki nr 29 z dn. 23 października 2009 r. w sprawie podziału pracy w Kierownictwie Ministerstwa Gospodarki, do zakresu czynności Pełnomocnika należały w szczególności:
- Realizacja zadań związanych z sektorem energetyki jądrowej.
- Określanie kierunków pracy i zadań w zakresie spraw dotyczących działu administracji rządowej gospodarka dla Departamentu Energii Jądrowej.
- Podejmowanie decyzji oraz podpisywanie dokumentów i decyzji z upoważnienia Ministra Gospodarki w ramach posiadanych upoważnień i pełnomocnictw, z wyłączeniem aktów wykonawczych do ustaw.
Po ustąpieniu pełnomocnik rządu ds. polskiej energetyki jądrowej 11 kwietnia 2014 r. rolę nadzoru na realizacją postanowień PPEJ i rozwoju energetyki jądrowej pełnił Minister Gospodarki oraz po przekształceniach powołany 1 grudnia 2015 r. Minister Energii Krzysztof Tchórzewski. W Ministerstwie Energetyki powstał dodatkowo wyspecjalizowany Departament Energii Jądrowej.
PGE EJ 1 Sp. z o.o.
PGE EJ 1 Sp. z o.o. jest spółką celową, która odpowiada za bezpośrednie przygotowanie i realizację procesu inwestycyjnego budowy pierwszej polskiej elektrowni jądrowej o mocy ok. 3000 MWe, w tym m.in. uzyskanie stosownych decyzji lokalizacyjnych i środowiskowych w oparciu o przeprowadzone badania lokalizacyjne i środowiskowe, przeprowadzenie postępowania zintegrowanego, budowę i późniejszą eksploatację elektrowni po wcześniejszym uzyskaniu wszelkich niezbędnych decyzji, zezwoleń i pozwoleń warunkujących bezpieczną budowę i eksploatację pierwszej polskiej elektrowni jądrowej.
Firma została zarejestrowana w 28 stycznia 2010 r. jako spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.
We wrześniu 2014 r. podpisana została umowa wspólników, na mocy której ENEA, KGHM Polska Miedź oraz TAURON Polska Energia odkupią od PGE Polskiej Grupy Energetycznej po 10 proc. (łącznie 30 proc.) udziałów w spółce PGE EJ 1.
15.04.2015 r. Enea, KGHM Polska Miedź oraz Tauron zawarły umowę kupna od PGE Polskiej Grupy Energetycznej udziałów PGE EJ 1. W związku z zawarciem umowy Enea, KGHM i Tauron nabyły od PGE po 10 proc. udziałów w PGE EJ 1 i zapłaciły za nie po 16 mln zł.
Wybór lokalizacji
PGE EJ 1 prowadzi badania i analizy na trzech potencjalnych lokalizacjach pierwszej polskiej elektrowni jądrowej: lokalizacji „Choczewo” i „Lubiatowo-Kopalino” (gmina Choczewo) oraz lokalizacji „Żarnowiec” (gminy Gniewino i Krokowa) w województwie pomorskim.
Badania mają za zadanie potwierdzenie, że dana potencjalna lokalizacja będzie odpowiednia dla elektrowni jądrowej z punktu widzenia środowiska oraz z punktu widzenia bezpieczeństwa jądrowego.
W lutym 2013 r. PGE EJ 1 podpisała umowę z konsorcjum WorleyParsons Nuclear Services JSC, WorleyParsons International Inc., WorleyParsons Group Inc. na wykonanie badań środowiska, badania lokalizacji oraz usług związanych z uzyskaniem pozwoleń i uprawnień niezbędnych w procesie inwestycyjnym związanym z budową p elektrowni.
22.12.2014 r. PGE EJ 1 rozwiązała umowę z WorleyParsons. Głównym powodem decyzji było niedotrzymywanie przez firmę zobowiązań wynikających z kontraktu i nieterminowej realizacji prac wskazanych w umowie. PGE EJ 1 zapowiedziała, że będzie kontynuować badania lokalizacyjne i środowiskowe w oparciu o zasoby GK PGE oraz przy współpracy m.in. z krajowymi podwykonawcami już zaangażowanymi w projekt.
Inżynier kontraktu oraz postępowanie zintegrowane
We wrześniu 2014 roku Spółka podpisała umowę z Inżynierem Kontraktu – firmą AMEC Nuclear UK Ltd.
Inżynier Kontraktu wspierać będzie organizację Inwestora (PGE EJ 1) w przygotowaniu i realizacji projektu budowy elektrowni jądrowej. Wybrany wykonawca wspierać będzie Spółkę w szczególności w realizacji zadań i wypełnianiu obowiązków w stosunku do dostawcy technologii reaktora/głównego wykonawcy EPC (Engineering Procurement Construction) oraz pozostałych wykonawców kluczowych prac.
Inżynier Kontraktu wspierać będzie PGE EJ 1 w przygotowaniu i przeprowadzeniu tzw. postępowania zintegrowanego, łączącego kluczowe elementy projektu.
Podpisana umowa podzielona została na zakres podstawowy oraz zakres opcjonalny i obejmuje okres co najmniej dziesięciu lat. Wykonanie zakresu podstawowego planowane jest do czasu rozstrzygnięcia postępowania zintegrowanego, które połączy w jednym przetargu kluczowe elementy projektu jądrowego, m.in. wybór technologii i sposób finansowania. Poszczególne usługi będą zlecane w ramach umowy odrębnymi Upoważnieniami w miarę postępu prac w projekcie. Wartość umowy to 1 327 978 177,52 zł netto, w tym cena za zakres podstawowy: 204 601 176,23 zł netto, a cena za zakres opcjonalny: 1 123 377 001,29 zł netto.
W marcu 2013 r. polski projekt jądrowy został pozytywnie oceniony przez ekspertów Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej w Wiedniu w ramach przeprowadzonej misji INIR.
27.11.2015 r. Uczestnikami w postępowaniu zintegrowanym, które ma wyłonić dostawcę technologii dla elektrowni są: Westinghouse, GE Hitachi, Electricite de France / Areva, koreański KEPCO oraz kanadyjski SNC-Lavalin Nuclear Inc.
Plany na przyszłość
28.09.2015 r. PGE EJ1 wysłała do potencjalnych wykonawców tzw. formularze deklaracji. Rozesłanie zaproszeń do udziału w postępowaniu zintegrowanym planowane jest na przełom lat 2015/16. Postępowanie zintegrowane powinno zakończyć się w 2019 roku, wtedy też planowane jest uzyskanie decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych i decyzji o ustaleniu lokalizacji, a także decyzji zasadniczej dla budowy EJ. W pierwszym kwartale 2016 roku planowane jest rozpoczęcie badań lokalizacyjnych i środowiskowych w pełnym zakresie. W 2017 roku nastąpić ma wskazanie preferowanej lokalizacji, a także przygotowanie pełnego SIWZ w postępowaniu zintegrowanym. Warto zauważyć, że w porównaniu z planami zawartymi w PEP 2030 mówiących o budowie 2 elektrowni po 2020 roku plany zawarte w Polskim Planie Energetyki Jądrowej są opóźnione dodatkowo na ich realizacja może spowodować dalsze opóźnienia.
Źródła: